bow-thruster

Bow Thruster Ses Problemi ve Azaltmanın Yolları

Thruster sistemi kurulduğu günden beri ya da zaman içerisinde ses yapmaya başlamış olabilir. Eğer teknenizde oluşan harici seslere çok fazla takılan biriyseniz seyir esnasında bu sesler oldukça can sıkıcı olabiliyor. Siz kullanmasanız ya da dikkat etmeseniz dahi thruster sistemleri yaşam alanlarına çok yakın konumda monte edilmeleri nedeniyle ekibinizi ya da tekne sakinlerini rahatsız edebilir.

Peki bu sesle yaşamak zorunda mıyız? Bow thruster sesini azaltmanın ya da en başta oluşmasını engellemenin birkaç yolu var.

Kurulum Sırasında Gövdeden Kaynaklanan Titreşim ve Gürültüyü En Aza İndirme

Bow thruster ses probleminde tekne gövdesinin rolü oldukça büyük. Çünkü her tekne gövdesi belirli bir frekans aralığında yankı oluşturur. Bu yankılama thruster sesini daha yüksek ya da daha sessiz hale dönüştürebilir. Buna yapıdan kaynaklanan gürültü denir.

Bu tip bir sesi azaltmanın yolu thruster sistemini gövdeden gelen titreşimi ve sesi minimuma indirecek konumda monte etmektir.

Öte yandan Thruster sisteminiz sesi ve titreşimi absorbe etme özelliğine sahip olabilir, böyle bir durum da ses seviyesini azaltmaya yardımcı olacaktır.

Kavitasyonu Azaltma

Kavitasyon su içerinde oluşan buhar kabarcıklarının patlayarak yakınındaki malzemeye hasar vermesidir.
Kavitasyonu azaltmak için teknenize uygun olabilecek en büyük tünel çapını seçmek işe yarayabilir. Büyük bir tünel çapı seçmek thruster verimliliğini arttırabilir ve su itişi için daha fazla bir alan yaratabilir, ki bu da sesi azaltabilir.

Ayrıca kavitasyonu azaltmada polyester ve montaj işçiliğinin önemi oldukça fazla. Tünelin gövde ile buluştuğu yerleri ustalıkla pürüzsüzleştirme işlemi pervanelerden kaynaklanan kavitasyon ve türbülansı azaltmaya yardımcı olacaktır.

Düşük Seste Çalışan Pervane Kullanımı

Eğer sisteminiz donanımsal açıdan uygun olacak ise yeni tip, düşük ses ile çalışan bir Q-prop pervaneyi değerlendirebilirsiniz.

Geleneksel 4 kanatlı pervanelerin kanatların arasındaki boşluktan içeri giren su şanzımana her vurduğunda ses ve kavitasyona neden olmaktaydı. 5 kanatlı yeni tip pervaneler bu boşluğu kapatarak kavitasyon problemin önüne geçmekte.

Üretici firma tarafından yapılan testlerde %75’e kadar sesi azalttığı kayıt edilse de beklenen değer %20-40 oranındadır. Hatta ek olarak bazı thruster modellerinin gücünde bir artış saptandığı da belirtilmekte.

 

Pro (PPC – Proportional Power Controller) Hız Kontrolüne Geçmek

Değişken hız kontrolü ile thruster sistemine aşama aşama bir kuvvet uygulayarak daha temiz bir güç uygulayabilirsiniz. Düşük güç seviyesinde güçlü bir thruster sistemi ve PPC sistemi kullanarak neredeyse insan kulağının algılayamayacağı bir ses frekansına erişilebilir.

PPC sistemine geçmek için PPC control unit ve upgrade kite sahip olmanız gerekir. Sisteminizin destekleyip desteklemediği konusunda ve dönüşüm kit & işçilik ile ilgili konularda da profesyonel olarak yardım almak için firmamıza danışabilirsiniz.